دسته‌بندی نشده

بهترین راه درمان مینوز

بهترین راه درمان مینوز که در گوجه این آفت در تمام مراحل رشدی بوته های گوجه فرنگی به آنها خسارت می زند و در تمام سنین لاروی احتمال خسارت به سبب تغذیه این حشره وجود دارد. تشخیص خسارت مینوز گوجه فرنگی روی گیاه معمولا آسان است، در روی برگها، لاروها از بافت مزوفیل تغذیه می کنند و مسیر تغذیه آنها به صورت لکه های نامنظم در می آید، فضولات سیاه لاروها درون دالان ها قابل مشاهده است. این لکه ها ممکن است بعدا نکروزه شوند. همچنین لاروها ممکن است، تونل هایی در ساقه ایجاد نمایند، که نمو کلی گیاهان را تغییر دهند. میوه ها به مجرد ظهور روی بوته ها در معرض هجوم این آفت قرار می گیرند. دالان های ناشی از این آفت درون میوه، ممکن است محل ورود عوامل بیماری زای ثانویه باشد، که موجب فساد و پوسیدگی میوه می شود. خسارت ناشی از این حشره به محصول گوجه فرنگی از نظر کمی و کیفی چشمگیر است و چنانچه مورد کنترل قرار نگیرد به 100% محصول می رسد.
روی سیب زمینی فقط قسمت های هوایی گیاه مورد حمله قرار می گیرد و لاروها به غده سیب زمینی خسارتی وارد نمی کنند.

بهترین راه درمان مینوز گوجه فرنگی

لاروهای مینوز دو نوع خسارت برجای می گذارند، برخی از مینوزهای در برگ ها دالان هایی می سازند که به صورت مسیرهای باریک شروع می شوند اما به شکل نامنظم تبدیل می شوند. در حالی که برخی دیگر تونل هایی که در امتداد برگ، اغلب در کنار رگبرگ ها تغذیه می کنند. اگر جمعیت مینوزهای برگ زیاد باشد، چنان آسیب‌های گسترده‌ای وارد می کنند که مسیرهای آنها روی هم قرار گیرد و به صورت لکه‌ها یا تاول هایی روی برگ ظاهر می شود، که ممکن است برخی افراد علائم خسارت این آفت را با آفتاب سوختگی یا انواع مختلف بیماری‌های گیاهی از هم تشخیص ندهند.

راه کار درمان مینوز گوجه فرنگی

تله‌های نوری: استفاده از تله‌های نوری دارای نورهای آبی و سبز (ابتدای زمان کاشت تا هنگام برداشت)

تله‌های فرمونی: نصب تله‌های فرمونی دلتایی یا تله‌های تشتکی آبی و استفاده از ترکیبات جلب‌کننده مانند استیک‌اسید، ایزوآمیل الکل همراه با تله‌های فرمونی و نصب تله‌ها در ارتفاعات مختلف از سطح زمین، (بهترین ارتفاع 50 سانتی‌متر)

کنترل شیمیایی مینوز گوجه فرنگی

  1. استفاده از حشره‌کش‌های ایمیداکلوپرید، ایندوکساکارپ، اسپینوزاد و کرون
  2. مصرف آفت‌کش‌ها با منشا گیاهی مانند آزادیراختین و استفاده از پودر طبیعی کائولن
    • ارقام مقاوم استفاده از ارقام کرک‌دار (نامساعد کردن شرایط تخم‌ریزی)

کنترل ژنتیکی

پرتودهی: اشعه گاما روی مراحل مختلف زندگی آفت، دزهای بین 100 تا 300 گری.

بهترین راه درمان مینوز گوجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *