آفات و روش های درمان, بیماریی ها و روش های درمان

سم حشره کش برای گوجه فرنگی

سم حشره کش برای گوجه فرنگی

سم حشره کش برای گوجه فرنگی

لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش سم گوجه فرنگی به روزرسانی می‌شود.

حشره کش برای گوجه فرنگی در انواع مختلفی در بازار موجود است. گوجه فرنگی با تولید جهانی  از مهم ترین سبزیجات کشت شده در جهان است. علیرغم تولید انبوه گوجه فرنگی آفات مختلف، مزاحمات دائمی هستند که ممکن است شما را به عنوان یک تولید کننده گوجه فرنگی از برداشت پربار محروم کند.

کاربرد سم

سم حشره کش برای گوجه فرنگی

سم حشره کش برای گوجه فرنگی

حشره کش برای گوجه فرنگی

کاربرد سم حشره کش برای گوجه فرنگی

آفات مختلفی گوجه فرنگی را مورد حمله قرار می دهند و انتخاب سم حشره کش برای گوجه فرنگی به عوامل مختلفی بستگی دارد. اصلی ترین آفتی که گوجه فرنگی را تحت تاثیر قرار می دهد، کرم شاخدار و شته است. برخی از مردم بر این باورند که وقتی باغی به شته آلوده می شود، نجات گیاهان آن باغ غیرممکن است. با این حال، این یک باور نادرست است زیرا راه های مختلفی برای دفع حشراتی که سعی در مکیدن مواد مغذی از گوجه فرنگی دارند، وجود دارند.

ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک هر آنچه را که باید در مورد آفات و سم حشره کش برای گوجه فرنگی بدانید را شرح می دهیم لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

سم حشره کش برای گوجه فرنگی

هر آنچه باید در مورد آفات کشاورزی بدانید

بسیاری از مواقع با شنیدن نام آفات، آنچه به ذهن شما به عنوان یک کشاورز می رسد، حشرات ریزی است که به مزرعه شما حمله می کنند و از قسمت های رویشی محصولات تغذیه می کنند. آفت هر موجودی اعم از گیاهی و جانوری را در بر می گیرد که بتواند هم به گیاهان و هم به حیوانات آسیب برساند.

چندین دسته از آفات در جهان وجود دارد. علف های هرز، حشرات مضر، میکروارگانیسم هایی شامل قارچ ها، باکتری ها، نماتدها و ویروس ها در دسته آفات قرار می گیرند.

ثابت شده است که آفت کش ها راه حلی طولانی مدت برای از بین بردن اکثر آفاتی هستند که زمین های کشاورزی را ویران می کنند. آفت کش یک ماده شیمیایی یا گیاهی شناخته شده برای از بین بردن و جلوگیری از وجود علف های هرز، حشرات مضر، قارچ ها و غیره استفاده می شوند. در میان دیگر ابزارهای مهار خسارت آفات، آفت‌ کش ‌ها بهترین روشی است که یک کشاورز می‌ تواند برای از بین بردن و پیشگیری از آفت استفاده کند. سم حشره کش برای گوجه فرنگی نیز به همین منظور مورد استفاده قرار می گیرد. چگونه مشکلات گیاه گوجه فرنگی را شناسایی کنیم

قبل از استفاده از سم حشره کش برای گوجه فرنگی

، ابتدا باید به درستی تشخیص دهید که گیاهان شما مورد تهاجم چه نوع آفتی قرار گرفته است. برای مثال علائمی که نشان می دهد گوجه فرنگی مورد تهاجم شته قرار گرفته است، شامل برگ های پژمرده، برگ های زرد، سفیدک پودری روی برگ ها و محصولات است. باید توجه داشته باشید اگر برگ های گوجه فرنگی پژمرده یا زرد شده است، ممکن است گیاهان توسط نوعی کرم نیز آلوده شده باشد.

برای شناسایی نوع آفت باید گیاه خود را با یک گیاه سالم مقایسه کنید. به عنوان مثال یک گوجه فرنگی سالم باید برگ های نرم و سبز رنگ داشته باشد. اگر بر روی برگ های گیاه خود لکه های خاص، قسمت های خورده شده و کپک مشاهده کردید باید بدانید که گیاه مورد حمله آفات قرار گرفته است.

بعد از دیدن این علائم به دنبال حشرات باشید. بعد از پیدا کردن حشرات مضر بر روی گیاهان می توانید از آنها عکس گرفته و برای شناسایی حشرات عکس ها را به متخصصین کشاورزی نشان دهید.

صرف نظر از اقداماتی که در جهت مبارزه با آفات انجام می دهید، حملات این حشرات مضر اجتناب ناپذیر هستند. شما فقط می توانید یک برنامه مشخص برای محدود کردن حمله آنها داشته باشید. بنابراین، نیاز به آفت کش برای گوجه فرنگی بسیار لازم و ضرروی است.

سم حشره کش برای گوجه

طبقه بندی آفت کش ها

آفت کش ها بر اساس نحوه عملکردشان و عوامل دیگری طبقه بندی می شوند. این طبقه بندی ها عبارتند از:

طبقه بندی بر اساس ارگانیسم هدف

نمونه هایی از این موارد آفت کش عبارتند از علف کش، قارچ کش، حشره کش، جونده کش، نماتدکش و غیره.

ساختار شیمیایی

نمونه‌ های از این آفت کش ها شامل سموم آلی، معدنی، مصنوعی یا بیولوژیکی هستند که به‌ عنوان آفت ‌کش های زیستی شناخته می ‌شوند.

حالت فیزیکی

آفت کش ها به دو صورت گاز یا مایع در بازار عرضه می شوند. همه این موارد در تعیین نوع آفت کش مناسب برای گیاهان تاثیر گذار است. اما مهمترین آنها طبقه بندی بر اساس ماهیت آفت مورد نظر است.

آفات اصلی و سم حشره کش برای گوجه فرنگی

از آنجایی که محصولات گیاه گوجه فرنگی آبدار و خوشمزه هستند، هدف لذیذی برای بسیاری از حشرات در مزرعه هستند. اصلی ترین آفاتی که گوجه فرنگی را هدف قرار می دهند، عبارتند از:

شته ها ( Aphids)

شته ها به دلیل توانایی بالایی که در تولید مثل دارند، بسیار شناخته شده اند. این حشرات مضر در مراحل اولیه کاشت و روی ساقه گیاه گوجه فرنگی مشاهده می شوند. شته یک حشره کوچک است که به گوجه فرنگی آسیب بسیار زیادی می رساند. بنابراین باید به سرعت آنها را از بین برد.

مگس‌ های سفید ( Whiteflies)

مگس‌ های سفید با تخم ‌گذاری در زیر برگ‌ های گوجه‌ فرنگی، دلیل اصلی پیچ‌ خوردگی برگ‌ های زرد گوجه ‌فرنگی هستند. تغذیه آنها از میوه ها و برگ های گوجه فرنگی یکی از علل شایع اختلال در رسیدن به هنگام گوجه فرنگی های گلخانه ای است.

کرم شاخدار (Hornworms)

کرم شاخدار یک کاترپیلار سبز است که به عنوان برگ خوار بزرگ شناخته می شود. این آفت تأثیر منفی زیادی بر بهره ‌وری گیاهان دارد. برخی از کرم‌ های شاخدار بالغ ‌تر تا حد تغذیه از محصولات نیز پیش می‌ روند.

کرم بریده ( cutworm)

سم حشره کش

یکی دیگر از آفت ‌هایی که تهدیدی بزرگ برای پرورش گوجه ‌فرنگی به شمار می ‌رود، کرم بریده است. کرم بریده یک کرم جوان کوچک است که همیشه شب ها از ساقه گیاه گوجه فرنگی تغذیه می کند.

تریپس (Thrips)

این آفت نیز یکی از آفات رایجی است که به گوجه فرنگی بسیار حمله می کند. این آفت به عنوان ناقل بیماری پژمردگی گیاه گوجه فرنگی عمل می کند. بدن این آفات دراز، باریک و کوچک و به رنگ روشن تا قهوه ای یا زرد است. بال های تریپس دارای موهای بلند در حاشیه هستند.

کرم میوه گوجه فرنگی (Tomato Fruit worm)

کرم میوه گوجه فرنگی یکی از مخرب ترین آفات حشره ای است که محصولات گوجه فرنگی را ویران می کند. این آفت با ایجاد حفره های ریز در ساقه گیاه صدمات شدیدی به پرورش گوجه فرنگی وارد می کند.

سوسک کلرادو سیب زمینی (CPB)

تغذیه این آفات از گوجه فرنگی می تواند باعث کاهش عملکرد و در برخی موارد شدید باعث مرگ گیاه شود. یکی از عوامل اصلی که CPB را به عنوان یک تهدید بزرگ نشان می دهد، توانایی آن در ایجاد مقاومت در برابر حشره کش هایی است که اغلب برای کنترل این آفات استفاده می شود.

سایر آفات گیاه گوجه فرنگی عبارتند از:
  • ورتیسیلیوم (Verticillium Wilt)
  • پژمردگی فوزاریوم (Fusarium wilt)
  • کرم ارتشی چغندر (Beet armyworm)
  • کرم ارتشی راه راه زرد ( Yellow striped armyworm)
  • کنه های عنکبوتی دو نقطه ای (Two-spotted spider mites)
  • سوسک کک (Flea Beetles)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

بستن
سلام

ورود

بستن

سایدبار بازگشت به بالا